Wednesday 1 February 2012

MENCARI TEMAN SEJATI

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Islam mengingatkan penganutnya agar berhati-hati dalam memilih teman. Saiyidina Ali RA pernah berkata,"Kalau kalian ingin melihat keperibadian seseorang, lihatlah bagaimana teman-temannya." Rasulullah juga mengingatkan,"seseorang itu dipengaruhi oleh agama teman-temannya.Oleh itu berhati-hatilah dengan siapa kita bergaul."

Berhati-hatilah terhadap lima kelompok. Jangan berteman dan jangan berbicara kepada mereka, serta jangan menjadikannya teman dalam perjalanan.

  1. berhati hatilah dan jangan bergaul dengan orang yang berkata dusta.Dia bagaikan bayangan yang mendekatkan engkau dari sesuatu yang jauh dan menjauhkan engkau dari hal yang dekat.
  2. berhati-hatilah dan jangan bergaul dengan orang yang fasik, sebab dia akan menjualmu seharga butiran atau lebih rendah dari itu.
  3. berhati-hatilah engkau dan jangan bergaul dengan orang yang kedekut, sebab dia akan menjauhkanmu dari hartanya ketika engkau memerlukannya.
  4. berhati-hatilah engkau dan jangan bergaul dengan orang yang dungu, sebab dia ingin mendapat manfaat darimu tetapi mencelakakanmu.
  5. berhati-hatilah engkau dan jangan bergaul dengan orang yang tidak memperhatikn kerabatnya, sebab akan mendapatkannya sebagai orang yang di laknat al-Quran dalam tiga empat ayat.
Nasihat itu menunjukkan bahawa teman sejati dapt di jalin dengan kejujuran, taat agama, dermawan, dan kemahuan belajar dan silaturrahim. kejujuran dapat menunjukkan dan menerima kebenaran. Kedermawan dapat mendekatkan hubungan antara manusia. Kemahuan belajar dapat membuat orang saling memahami dan menghargai.

2 comments:

  1. talian ukhwah disulami dgn dakwah..subahanAllah..indahnya!!!!!
    ^^
    perjalanan zura di uitm hmpir ke pnghujung..insyaAllah,ada pluang...masa..berjumpa lagi kita..ampun dan maaf andai ada haq sbg shbt,atau ahli persatuan yg tak bisa zura lakukan..
    uhibbuki fillah..:)

    ReplyDelete
  2. yep btul tu..akak pun nak mintak maaf sepanjang brurusan dgn zura ada trkuarng or ape2 la..rajin2 dtg la jengah akk di jengka ye..hehe

    ReplyDelete

Copyright@Kaksmuchs segalanya di sini